Hr-management en welzijn

Onze medewerkers vormen de basis van ons succes en zijn een sleutelfactor voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Wij zijn ervan overtuigd dat ons duurzame economische succes het gevolg is van de vaardigheden, de diversiteit en de toewijding van onze werknemers, en ook van de Wienerberger bedrijfscultuur.

Globale automatisering hr-processen

De implementatie van de employee central, onderdeel van ‘SAP SuccesFactors’, ging van start begin 2022. Dit hr-informatiesysteem ondersteunt en automatiseert verschillende hrprocessen. Het wordt globaal toegepast, over alle landen binnen Wienerberger en vormt de ‘single source of truth’ van de personeelsdata. Het systeem zorgt voor meer transparantie voor werknemer en manager, en maakt datatracking mogelijk. De verdere uitrol is voorzien voor 2023 en 2024.

Rekrutering & interne mobiliteit: in het teken van de ‘war for talent’

De trend van 2021, zijnde uitzonderlijk veel vacatures, werd in 2022 voortgezet. Hierbij kwamen een lege arbeidsmarkt en een recordaantal openstaande vacatures in België. Het heeft ertoe geleid dat rekrutering een niet te onderschatten uitdaging werd, waarbij er afgestapt wordt van het klassieke zoekproces. De horizonten werden verruimd, en in samenwerking met Wienerberger India werd een eerste medewerker uit India op onze site in Kortemark tewerkgesteld. De integratie verliep zeer vlot.

In 2023 wordt verder gewerkt rond het aspect van internationale tewerkstelling. Het ziet er alvast veelbelovend uit.

Om blijvend instroom te genereren werd er in 2022 extra aandacht besteed aan employer branding. De focus lag voornamelijk op de verdere externe bekendheid van Wienerberger. Er werden diverse nieuwe video’s gemaakt (jobs in de kijker, bar talks…) om te worden ingezet in concrete campagnes. De campagnes hebben geleid tot een hogere instroom en een grotere naamsbekendheid (van plaats 10 naar 9 volgens de Randstad employer branding enquête).

Een brede focus

Wienerberger is zich sterk bewust van de uitdagingen op de arbeidsmarkt en onderneemt de nodige acties. Hierbij richt ze zich zowel tot de actief als de niet-actief werkzoekenden. > de niet-actief werkzoekenden benadert Wienerberger via sociale media, maar ook via Google en YouTube features. In samenwerking met een marketingbureau werden verschillende campagnes opgezet. Om niet-actief werkzoekenden te bereiken die niet op sociale media actief zijn (maar wel op andere websites) wordt samengewerkt met een externe partner > de actief werkzoekenden worden benaderd via verschillende jobkanalen en diverse interim- en selectiekantoren. Specifiek voor afstuderende jongeren, wordt ingezet op deelname aan jobbeurzen (21 jobbeurzen in 2022) en schoolactiviteiten. Daarnaast worden onze medewerkers aangemoedigd om mee te zoeken naar nieuwe collega’s. Met het ambassadeurschapsprogramma ontvangt de medewerker een Kadonation cadeaubon indien de aangebrachte medewerker een vast contract ontvangt. Zo konden we meerdere medewerkers in 2022 bedanken.

Meer mensen tewerkgesteld

Wienerberger België groeit. Dat weerspiegelt zich in het aantal nieuwe medewerkers. Het afgelopen jaar kregen 132 arbeiders een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde duur. Daarnaast werden er 46 vacatures voor bediendenfuncties ingevuld, een zesde daarvan door eigen medewerkers. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt enerzijds, en onze focus op erkenning en ontwikkeling anderzijds, willen wij het aandeel van interne doorstroming verder verhogen.

Training & ontwikkeling: kansen voor ontplooiing en ontwikkeling

Via een ruim opleidingsaanbod biedt Wienerberger België zijn medewerkers de kans om zichzelf verder te ontplooien en ontwikkelen.

E-learning modules

Cornerstone werd in de hele Wienerberger organisatie uitgerold met de ondersteuning van de hoofdzetel in Wenen. Via deze trainingssoftware wordt per vestiging een opleidingscataloog aangeboden en kunnen medewerkers e-learning modules volgen over verschillende onderwerpen. De medewerkers kunnen zelf opleidingen aanvragen en een overzicht met hun gevolgde opleidingen raadplegen. Dankzij het Cornerstone-platform kan Wienerberger het opleidingsaanbod beter afstemmen op de reële opleidingsnoden.

Meer uren opleiding

In 2022 bedroeg het gemiddeld aantal uren opleiding 24,8 uren, ofwel 3,1 dagen per medewerker. Dat is een sterke stijging van bijna 23% ten opzichte van 2021 (20,2 uren). Het trainingsbudget steeg in 2022 van €329 naar €354 per medewerker. De basis voor ons trainingsbeleid werd omgezet in een opleidingskader en omvat 3 pijlers: > ontwikkelen van een leercultuur waarbij ingezet wordt op het bevorderen van de leerbaarheid > opvangen van lacunes in de arbeidsmarkt, voornamelijk gefocust op technische opleidingen > ontwikkelen van leiderschap. Om een antwoord te kunnen geven op bovenstaande pijlers vertrekt Wienerberger altijd vanuit de medewerker. Elke medewerker leert namelijk op zijn eigen manier. Het is daarom belangrijk om verschillende leervormen aan te bieden (zie ‘Aanbod’). > vraag: tijdens eindejaarsgesprekken en groeigesprekken wordt het thema opleiding besproken. Daaruit volgt een opleidingsvraag, die deel uitmaakt van het opleidingsplan > aanbod: Wienerberger investeert steeds meer in het ontwikkelen van een opleidingsaanbod voor de medewerkers. Het ‘Iedereen LEERT!’- programma, en de opleidingscataloog die via de Cornerstone software in alle vestigingen wordt aangeboden, zijn daarvan een voorbeeld. Het aanbod binnen Wienerberger is gericht op 3 zaken: - persoonlijke ontwikkeling & ontwikkeling van interpersoonlijke vaardigheden, - ontwikkelen van functionele competenties en het verwerven van expertise, - ontwikkeling van de leercultuur. Om kennis binnen onze eigen organisatie meer te verankeren heeft Wienerberger in 2022 ook verder gewerkt aan de technische ‘communities’. Binnen de domeinen veiligheid, energie en onderhoud werden verschillende workshops georganiseerd. > strategie: hierbij denken we aan opleidingen die gestuurd worden door de directie, waarbij de focus ook in 2022 lag op leiderschapsontwikkeling. Er werd extra aandacht geschonken aan emotionele intelligentie, positieve feedback en situationeel leiderschap.

Werkgroep Welzijn

Compensation & Benefits

Ook op vlak van het verloningsbeleid zet Wienerberger in op duurzaamheid. Zo wordt sedert 2022 aan de bedienden de mogelijkheid geboden om hun eindejaarspremie aan te wenden voor een fietslease. Reeds vele medewerkers gingen op dat aanbod in, en we zagen het woon-werkverkeer dat per fiets wordt afgelegd mooi toenemen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook goed voor de (mentale) gezondheid! In aanloop naar 2023 trekt Wienerberger België de kaart van de elektrische bedrijfswagens. Sedert 2022 biedt de car policy van Wienerberger de mogelijkheid om te opteren voor een volledig elektrische bedrijfswagen. Daar waar de keuze tot nog toe vrijblijvend was, zullen elektrische bedrijfswagens vanaf 2023 de norm zijn, met als doel de bedrijfswagens met een klassieke verbrandingsmotor te laten uitdoven in onze vloot.

Welzijn

Om het welzijn van onze medewerkers structureel te verhogen, is er in 2022 een Werkgroep Welzijn opgericht (foto). De werkgroep bestaat uit enthousiaste welzijnsambassadeurs uit alle sites. Ze ondernemen diverse acties. Zo werden in 2022 reeds ‘Oe est?’ workshops georganiseerd, waar medewerkers zich vrijblijvend voor konden inschrijven. In die workshop lag de focus op mentale veerkracht. In 2023 zetten we deze trend verder met o.a. het aanbieden van deze workshop bij al onze welzijnsambassadeurs. Een andere realisatie omhelst het initiatief om in de vestiging te Kortrijk over te stappen van flessenwater naar een drinkwatersysteem met gefilterd kraantjeswater. De medewerkers kregen er dan ook een herbruikbare drinkfles. Zo zorgen we mee voor minder energieverbruik en CO2 -uitstoot die ontstaat bij het produceren, recycleren, wassen, bottelen en transporteren van glazen flessen, en stimuleren we het drinken van water bij de medewerkers. Ook op de sites merken we langzaam een evolutie richting dergelijke herbruikbare flessen.

Ontdek onze andere duurzame realisaties van 2022

Alle realisaties

Altijd op de hoogte

Registreer en we houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en bijkomend advies.

Producten

Ons uitgebreide gamma aan bouwmaterialen en -oplossingen bevat ongetwijfeld het juiste product voor uw realisatie. Duik in één van onderstaande productzoekers om uw gewenste bouwmateriaal te vinden.

Downloads

Op zoek naar een bepaalde brochure, technische fiche of advies over onze producten?

Documentatiecenter

Showrooms

Kom langs in een van onze showrooms, ontdek er onze producten en neem een gratis staal mee naar huis van uw favoriete product. Neem daarnaast ook deel aan onze tombola en maak kans op een cashback van 600€.

Jobs / vacatures

Wil je graag deel uitmaken van onze WAW familie? Bekijk hieronder onze openstaande vacatures.