Globale automatisering hr-processen
De implementatie van de employee central, onderdeel van ‘SAP SuccesFactors’, ging van start begin 2022. Dit hr-informatiesysteem ondersteunt en automatiseert verschillende hrprocessen. Het wordt globaal toegepast, over alle landen binnen Wienerberger en vormt de ‘single source of truth’ van de personeelsdata. Het systeem zorgt voor meer transparantie voor werknemer en manager, en maakt datatracking mogelijk. De verdere uitrol is voorzien voor 2023 en 2024.
Rekrutering & interne mobiliteit: in het teken van de ‘war for talent’
De trend van 2021, zijnde uitzonderlijk veel vacatures, werd in 2022 voortgezet. Hierbij kwamen een lege arbeidsmarkt en een recordaantal openstaande vacatures in België. Het heeft ertoe geleid dat rekrutering een niet te onderschatten uitdaging werd, waarbij er afgestapt wordt van het klassieke zoekproces. De horizonten werden verruimd, en in samenwerking met Wienerberger India werd een eerste medewerker uit India op onze site in Kortemark tewerkgesteld. De integratie verliep zeer vlot.
In 2023 wordt verder gewerkt rond het aspect van internationale tewerkstelling. Het ziet er alvast veelbelovend uit.
Om blijvend instroom te genereren werd er in 2022 extra aandacht besteed aan employer branding. De focus lag voornamelijk op de verdere externe bekendheid van Wienerberger. Er werden diverse nieuwe video’s gemaakt (jobs in de kijker, bar talks…) om te worden ingezet in concrete campagnes. De campagnes hebben geleid tot een hogere instroom en een grotere naamsbekendheid (van plaats 10 naar 9 volgens de Randstad employer branding enquête).
Een brede focus
Wienerberger is zich sterk bewust van de uitdagingen op de arbeidsmarkt en onderneemt de nodige acties. Hierbij richt ze zich zowel tot de actief als de niet-actief werkzoekenden. > de niet-actief werkzoekenden benadert Wienerberger via sociale media, maar ook via Google en YouTube features. In samenwerking met een marketingbureau werden verschillende campagnes opgezet. Om niet-actief werkzoekenden te bereiken die niet op sociale media actief zijn (maar wel op andere websites) wordt samengewerkt met een externe partner > de actief werkzoekenden worden benaderd via verschillende jobkanalen en diverse interim- en selectiekantoren. Specifiek voor afstuderende jongeren, wordt ingezet op deelname aan jobbeurzen (21 jobbeurzen in 2022) en schoolactiviteiten. Daarnaast worden onze medewerkers aangemoedigd om mee te zoeken naar nieuwe collega’s. Met het ambassadeurschapsprogramma ontvangt de medewerker een Kadonation cadeaubon indien de aangebrachte medewerker een vast contract ontvangt. Zo konden we meerdere medewerkers in 2022 bedanken.
Meer mensen tewerkgesteld
Wienerberger België groeit. Dat weerspiegelt zich in het aantal nieuwe medewerkers. Het afgelopen jaar kregen 132 arbeiders een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde duur. Daarnaast werden er 46 vacatures voor bediendenfuncties ingevuld, een zesde daarvan door eigen medewerkers. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt enerzijds, en onze focus op erkenning en ontwikkeling anderzijds, willen wij het aandeel van interne doorstroming verder verhogen.
Training & ontwikkeling: kansen voor ontplooiing en ontwikkeling
Via een ruim opleidingsaanbod biedt Wienerberger België zijn medewerkers de kans om zichzelf verder te ontplooien en ontwikkelen.
E-learning modules
Cornerstone werd in de hele Wienerberger organisatie uitgerold met de ondersteuning van de hoofdzetel in Wenen. Via deze trainingssoftware wordt per vestiging een opleidingscataloog aangeboden en kunnen medewerkers e-learning modules volgen over verschillende onderwerpen. De medewerkers kunnen zelf opleidingen aanvragen en een overzicht met hun gevolgde opleidingen raadplegen. Dankzij het Cornerstone-platform kan Wienerberger het opleidingsaanbod beter afstemmen op de reële opleidingsnoden.
Meer uren opleiding
In 2022 bedroeg het gemiddeld aantal uren opleiding 24,8 uren, ofwel 3,1 dagen per medewerker. Dat is een sterke stijging van bijna 23% ten opzichte van 2021 (20,2 uren). Het trainingsbudget steeg in 2022 van €329 naar €354 per medewerker. De basis voor ons trainingsbeleid werd omgezet in een opleidingskader en omvat 3 pijlers: > ontwikkelen van een leercultuur waarbij ingezet wordt op het bevorderen van de leerbaarheid > opvangen van lacunes in de arbeidsmarkt, voornamelijk gefocust op technische opleidingen > ontwikkelen van leiderschap. Om een antwoord te kunnen geven op bovenstaande pijlers vertrekt Wienerberger altijd vanuit de medewerker. Elke medewerker leert namelijk op zijn eigen manier. Het is daarom belangrijk om verschillende leervormen aan te bieden (zie ‘Aanbod’). > vraag: tijdens eindejaarsgesprekken en groeigesprekken wordt het thema opleiding besproken. Daaruit volgt een opleidingsvraag, die deel uitmaakt van het opleidingsplan > aanbod: Wienerberger investeert steeds meer in het ontwikkelen van een opleidingsaanbod voor de medewerkers. Het ‘Iedereen LEERT!’- programma, en de opleidingscataloog die via de Cornerstone software in alle vestigingen wordt aangeboden, zijn daarvan een voorbeeld. Het aanbod binnen Wienerberger is gericht op 3 zaken: - persoonlijke ontwikkeling & ontwikkeling van interpersoonlijke vaardigheden, - ontwikkelen van functionele competenties en het verwerven van expertise, - ontwikkeling van de leercultuur. Om kennis binnen onze eigen organisatie meer te verankeren heeft Wienerberger in 2022 ook verder gewerkt aan de technische ‘communities’. Binnen de domeinen veiligheid, energie en onderhoud werden verschillende workshops georganiseerd. > strategie: hierbij denken we aan opleidingen die gestuurd worden door de directie, waarbij de focus ook in 2022 lag op leiderschapsontwikkeling. Er werd extra aandacht geschonken aan emotionele intelligentie, positieve feedback en situationeel leiderschap.