Wienerberger, een passie voor meer dan bouwmaterialen

Niemandsland in Ieper, waar menig soldaat het leven liet tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dit was de geknipte locatie voor ComingWorldRememberMe, een kunstproject in het kader van de 100-jarige herdenking van die donkere pagina in de geschiedenisboeken.

ComingWorldRememberMe met VZW Kunst

Op 29 maart 2018 werd de tijdelijke ‘land-art-installatie’ ComingWorldRememberMe in het niemandsland in provinciaal domein De Palingbeek te Ieper (Zillebeke) plechtig geopend. Een moment dat in ons geheugen staat gegrift.

Het initiatief voor dit project ging uit van de Provincie West-Vlaanderen in het kader van de 100-jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. De realisatie van dit project was in handen van VZW Kunst aan de hand van het ontwerp van kunstenaar Koen Vanmechelen. De participatieve aanpak die door intendant Jan Moeyaert naar voor werd geschoven voor de realisatie van dit groot evenement, was een proefstuk voor België.
 

Wienerberger werd een enthousiaste partner

In 2013 stapte Wienerberger mee in het kunstproject. Het doel was om 600.000 keramische beeldjes te maken. De beeldjes stonden symbool voor het aantal slachtoffers op Belgische bodem gedurende die Eerste Wereldoorlog.

Elk keramisch kunstwerkje werd gemaakt door individuen, in binnen en buitenland, in zowel vaste (Ieper & Nieuwpoort) als mobiele workshops (scholen, verenigingen, besturen,…).  Mits een kleine bijdrage kon u als meter of peter deelnemen aan dit grootse initiatief.

De helft van deze bijdrage werd gebruikt voor de logistieke kosten, met de andere helft steunden vzw Kunst en het provinciebestuur twee goede doelen.

Wienerberger trad in dit project op als partner, die naast kennis en kunde ook instond voor het aanleveren van de grondstof, het einddrogen en bakken, het stockeren en het uiteindelijk vervoeren naar het domein de Palingbeek.
 

Keramische kunst laten maken door het publiek

In de aanloop naar de publieke fase van het project onderzochten we vooral de maakbaarheid van de bolvormige beeldjes. Het was de bedoeling dat een niet-geoefende bezoeker van een workshop in één poging een beeldje kon maken dat hem of haar bij het ontmallen een “wauw”-ervaring moest geven. Dit alles zonder dat hij of zij, groot of klein en jong of oud, bovennatuurlijke toeren moest uithalen noch enig risico op verwonding mocht oplopen.

Het hol maken van het beeldje diende om de keramische sculpturen te kunnen laten meelopen met onze standaard processen van drogen en bakken. De textuur en kleurvariatie verkregen we dankzij bezanding en kleurpigmenten. Om ook de kleinere kinderen te engageren, werd gekeken om een mini-model te ontwerpen met behoud van dezelfde technieken om ze te maken. 

Van uitproberen tot een waar productieproces

In de eerste twee jaar van samenwerking kwam de productiecapaciteit van de beeldjes zachtjes op dreef. Bij de evaluatie van het project halverwege de looptijd, kwamen we, zoals verwacht, tot conclusie dat we de maakcapaciteit moesten opdrijven om aan ons doel van 600.000 exemplaren te komen. Dit was ook van bij het ontstaan van het project zo ingerekend, alleen moest er nog gekeken worden naar een duurzame manier die ook paste binnen de visie en missie van het project.

Wienerberger stelde toen voor om de hulp in te roepen van een in-house ploeg van een maatwerkbedrijf. Zo evolueerden we naar een overeenkomst tussen 4 partijen, namelijk het provinciebestuur, VZW Kunst, Waak (Kuurne) en Wienerberger.

Wienerberger heeft op die manier gedurende een kleine twee jaar een vier koppen tellende ploeg van Waak gehuisvest en voorzien van alle nodige werkingsmiddelen om de productie van de ComingWorldRememberMe-beeldjes op te drijven.

Samen met het opdrijven van de maakcapaciteit van ambachtelijk naar semi-industrieel, moesten we ook het beeldje verder aanpassen om blijvend risicoloos te kunnen meelopen met de processen. Ook deze uitdaging werd intern tot een goed eind gebracht, zonder te raken aan het uitzicht van het concept.

600.000 beeldjes voor meer dan 250.000 bezoekers

Eind 2017 werd de kaap van 600.000 keramische beeldjes bereikt. Vanaf begin 2018 werden ze mondjesmaat aangeleverd in de Palingbeek om ze daar in februari en maart door vrijwilligers op een uitgezette contour van de Pangea (het oercontinent, 225 miljoen jaar geleden) te plaatsen. Aan de land-art-installatie werden ook nog twee grote sculpturen van kunstenaar Koen Vanmechelen toegevoegd.

Het landschapskunstwerk was tot en met 11 november 2018 publiek toegankelijk en lokte op zeven maanden zo’n 250.000 bezoekers.

Op vandaag kijken wij bij Wienerberger met grote voldoening terug op een geslaagd participatief project, waarbij onze inbreng op meerdere momenten van groot belang is geweest om het uiteindelijke resultaat te bereiken. 

Voor meer info over het project zie cwrm.be 

QUOTE CWRM/JAN MOEYAERT

‘In 2012 waren wij op zoek naar een cruciale logistieke sponsor-partner voor CWRM.

Cruciaal omdat het slagen van zo’n ambitieus participatief land art project staat of valt met de kwaliteit van de duurzame samenwerking met die partner.

Wienerberger was voor ons een godsgeschenk.

Vier jaar lang konden wij op de kennis, kunde en logistieke mogelijkheden van het bedrijf en de enthousiaste medewerkers rekenen. Zonder het deskundige team van Wienerberger was CWRM nooit zo’n succesvol verhaal geworden. Honderdduizenden deelnemers en bezoekers waren er getuige van: het team van vzw Kunst kon zich geen trouwere projectpartner dromen.

Hartelijk dank aan alle medewerkers!

We will remember you.’

 

Jan Moeyaert

Intendant VZW Kunst

CWRM - ComingWorldRememberMe

Andere duurzame realisaties van Wienerberger België (2018)

Lees meer