Music for Life

Wienerberger, inzet voor goede doelen

Wienerberger is in België uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de markt van bouwmaterialen. Sedert enige tijd organiseert ons diversiteitsteam een aantal leuke events. Hieronder geven we enkele voorbeelden van onze realisaties voor goede doelen. 

50 kleikoppen nemen deel aan de Levensloop

Al twee opeenvolgende jaren loopt een team van 50 Kleikoppen zich in september de ziel uit het lijf voor het goede doel. Tijdens de Levensloop, een initiatief van de Stichting tegen Kanker, wandel of loop je als team 24 uren lang een parcours. Daarbij is het de bedoeling om doorlopend minstens 1 persoon van het team op de piste te hebben, wat symbool staat voor het voortdurende gevecht van patiënten en hun naasten tegen de ziekte.

Elke deelnemende organisatie verzorgt er ook een stand waarbij extra geld wordt ingezameld. Bij Wienerberger konden de kinderen (en ook volwassenen) in 2017 volop prijzen vangen uit een ‘visput’, en was er een photobooth. In 2018 was er een cavabar, en kon iedereen een steen kopen en inkleuren, waarmee een levenslooppyramide werd gebouwd.
 

Waarom precies Levensloop?

Nele Deslé, Elien Vanmeerhaeghe en Joachim Hollevoet zijn sinds 2017 de bezielers en trekkers van het Levensloop-initiatief binnen Wienerberger. Ze leggen uit waarom:

“Deelnemen aan Levensloop zorgt ervoor dat wij, collega’s, familie en vrienden, samen een Kleikoppen-familie vormen. We streven allen naar eenzelfde doel, met elk een persoonlijke motivatie. Ieder van ons is wel al eens wakker geschud door kanker, en net daarom is het belangrijk dat we samen de strijd aangaan.”
 

Hoe verlopen de 24 uren van de Levensloop

De Levensloop begint met een startceremonie, waarbij alle teams één voor één worden voorgesteld. Daarna openen de “Vechters” (mensen die kanker overwonnen hebben of nog behandeld worden) de Levensloop met een ereronde. In de tweede ronde sluiten de “zorgdragers” aan, iedereen die mensen met kanker ondersteund of geholpen heeft in de strijd tegen hun ziekte.

’s Avonds gaat de indrukwekkende kaarsenceremonie door. Dit moment herdenkt de mensen die overleden zijn ten gevolge van kanker, doet stilstaan bij mensen die momenteel tegen de ziekte vechten en viert de mensen die de ziekte overwonnen hebben. Wie een kaars koopt, mag deze personaliseren en er een boodschap of wens op achterlaten. Elk lichtje is een teken van hoop, van troost, van herinnering, van dankbaarheid.

Tijdens de slotceremonie worden alle medewerkers van de Levensloop bedankt en wordt het ingezamelde bedrag kenbaar gemaakt. In 2017 bracht Levensloop Kortrijk 186.849 EUR op, in 2018 liep dat zelfs op tot 242.360 EUR!
 

Wat is De Stichting tegen Kanker?

De Stichting tegen Kanker (www.kanker.be) speelt een belangrijke rol in drie domeinen, en dat volkomen onafhankelijk en transparant:

  • de wetenschap
  • het begeleiden van patiënten en hun familie
  • opsporing en preventie

Haar expertise geniet nationale en internationale erkenning. 

 

Wienerberger voor De Warmste Week 

Sinds een paar jaar zijn in de Wienerberger-vestigingen diversiteitsteams opgericht, met het doel om het psycho-sociaal welzijn van de werknemers te verhogen. In het hoofdkantoor in Kortrijk ligt de focus hierbij op het dichter bij elkaar brengen van de mensen die werkzaam zijn in de verschillende afdelingen, om zo de werkrelaties hechter en de werksfeer nog beter te maken.

Een hele reeks acties werd opgezet:

  • Heuse pannenkoekenbak
  • Italiaanse middag met een scala aan heerlijkste sausen
  • Pitabar
  • Ook Sinterklaas kwam langs om de brave kinderen te belonen
  • In de zomer genoten we samen van een ijsje
  • Met Halloween werd er gegriezeld tussen ketels pompoensoep
  • ’s Middags gingen ‘Power Hours’ door, waarin telkens één van onze collega’s in geuren en kleuren uitlegde waar hij/zij nu precies mee bezig was
  • Op een mooie nazomerdag plantten we hyacinthen-bollen in onze bedrijfstuin om de lente elk jaar opnieuw nog meer kleur te geven

Dit alles bracht niet alleen heel wat positieve reacties met zich mee, en de collega’s dichter bij elkaar, maar leverde ook – samen met een gulle gift van de directie - zowel in 2017 als 2018 maar liefst 5.000 EUR op die we konden schenken aan het goede doel. Onze collega’s Jens, Nick, Nicolene en Hans gingen de opbrengst afgeven in domein Puyenbroeck tijdens de warmste week van Music For Life. In 2017 kozen we het Kinderkankerfonds als goed doel, in 2018 was dat SOS kinderdorpen.

Wat is het Kinderkankerfonds?

Vzw Kinderkankerfonds geeft financiële en psychologische steun aan kinderen met kanker en hun gezinnen. De behandeling maakt de genezingskansen steeds hoger, maar de behandeling duurt lang en gaat vaak gepaard met bijwerkingen allerhande. Het kind wordt hoe dan ook geconfronteerd met ongemak en pijn. Ouders gaan gebukt onder angst, onzekerheid en gevoelens van onmacht. Om deze kinderen en hun ouders te motiveren om dit vol te houden en om de behandeling draaglijk te maken, is veel extra zorg nodig.

Wat is SOS Kinderdorpen?

Wereldwijd groeit 1 kind op 10 in de wereld op zonder de liefdevolle zorg van een familie. In België is dat 1 kind op 25. Dat brengt hun veiligheid, ontwikkeling en toekomst ernstig in gevaar. SOS Kinderdorpen zorgt ervoor dat die kinderen opgroeien in een warme thuis, zodat ze gewoon kind kunnen zijn en opgroeien tot sterke volwassenen. Dat doen ze in België en in 134 andere landen.

We zijn blij dat we met Wienerberger hun missie mee kunnen ondersteunen.

Tom Moons (SOS Kinderdorpen): “De centen die werden ingezameld n.a.v. de Warmste Week, zullen ingezet worden voor het Simbahuis in Liedekerke, waar kinderen tussen 0 en 3 jaar een nieuwe thuis krijgen. Een gezonde ontwikkeling op die jonge leeftijd is van zeer groot belang. Onderzoek heeft uitgewezen dat elke euro die geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van jonge kinderen, een winst voor de maatschappij is van 4 tot 9 euro.” 

Andere duurzame realisaties van Wienerberger België (2018)

Lees meer