Beerse: Light-weight tunnelovenwagens Beerse 1
De tunnelovenwagens (TOW’s) van Beerse 1 waren aan vernieuwing toe. Door gebruik te maken van lichtere materialen (met toch een goede isolatiewaarde) is het totale gewicht van de TOW’s geslonken met zo’n 8 ton per wagen. Dat wil dus ook zeggen dat er per TOW zo’n 8 ton minder materiaal moet worden opgewarmd. Per dag komt dat dan neer op zo’n 56 ton materiaal minder dat moet worden opgewarmd. Daardoor wordt er jaarlijks 1,5% gas bespaard.
Door de vernieuwing staan de stenen ook weer veel rechter op de ovenwagens, waardoor de stroming door de oven homogener is en dus ook de kwaliteit van de eindproducten wordt verbeterd.
Beerse: Nieuwe (test)droogkamer Beerse 1
De droogkamers van Beerse lijn 1 zijn ontworpen in de vorige eeuw. Gezien de vooruitgang van de stromingsleer en de energie-efficiëntie verwachtingen werd gekozen om bij wijze van test een kamer af te breken en een nieuwe te plaatsen. We zagen bij de nieuwe kamer reeds tal van voordelen ten opzichte van de oude kamers, met als belangrijkste voordeel: het energieverbruik daalde met zo’n 25%.